Ještě za 4Q / 2023 : VUCH +24% růst, Oveckarna +23% růst, Sportega +4% růst, Grizly +38% růst.
Celková eBitda všech projektů bude nad 200 mio, mírně lepší než v roce 2022. Dařilo se Astratexu, hodně vyrostl Grizly, na svém bude Vuch a mírný propad zaznamenala Ovečkárna. Sportega špatné výsledky v H1, ale poslední kvartál byl perfektní. Občas to byl boj, ale celkově můžeme být a jsme spokojeni.
Několik poznámek k projektům…
Astratex – hodně povedený prosinec, slabší black friday, celkově bez výkyvů, další růst privátky.
VUCH - silný růst v Maďarsku a na Slovensku, slabší podzim, nová prodejna v Bratislavě.
Sportega - ochlazení na trhu v H1 2023, postupné zlepšení situace ke konci roku 2023, především v DACH.
Ovečkárna - silný růst v Německu, stagnace v Maďarsku, teplé počasí do poloviny listopadu, rekordní Vánoce.
Grizly - silný růst v Maďarsku a na Slovensku, menší růst v Česku, velký nárůst vlastních Grizly produktů.
V detailu bych chtěl vypíchnout Sportegu a speciálně poděkovat týmu, který dnes Sportegu vede – Lukáši, Jakube, Jardo, Tome a Zbyňku – díky! V létě jsme museli sáhnout k radikálním změnám a netýkaly se jenom dramatických ekonomických škrtů - ty už probíhaly průběžně a hlavně – k růstu, stabilizaci s perspektivě se nedá proškrtat. Museli jsme změnit focus firmy na jednotlivé kategorie a vrátit se k tomu, na čem SG vyrostla. Covid nám vytvořil spoustu lákavých pozlátek a zpětně se ukázalo, že většina z toho byla jen krátká iluze. Chceme se soustředit na to, v čem jsme dobří a můžeme být úspěšní všude po Evropě. Takže kluci, ještě jednou díky, že jste s námi na palubě, a že jste tahouni téhle změny, která už nese první ovoce!
Celkově zvláštní rok, kde to bylo v jednotlivých projektech nahoru a dolů, chvílemi jsme to neviděli dobře, ale pak se zase věci otočily lepším směrem a naopak. Špatně se to hodnotí generálně, protože každý projekt má svůj příběh a ovlivňuje jej spousty faktorů. Neradi připouštíme fundamentální debaty o tom, že se nám nedaří proto, že se nedaří ekonomice nebo, že zrovna málo svítí slunce 😊. Spíše je nutné na to umět reagovat. Spotřebitel se chová jinak, a je třeba se mu umět přizpůsobit. Kromě toho naše projekty jsou relativně malé, často na několika trzích, takže i toto bychom měli brát v potaz. Druhou stranou podívejme se na projekty jako Notino, Gymbeam a další - jak dobře rostou i v době, kdy se obecně ekonomikám moc nedaří.
Jsme také zase o rok chytřejší (snad😊) a potvrdilo se nám, že TO JDE, když angažovaný tým více tvoří, než debatuje nad tím, co jde a co nejde! Také se ukázalo, že je třeba pracovat s různými scénáři, nežít jen v domnění, že přijdou Vánoce a tam se to všechno zalepí. Firmy tím na sebe vytváří značný tlak, uvnitř je nedobrá atmosféra a pak všichni s napětím čekáme, zda to v těch 6 týdnech urveme. Je třeba rozpočty a obecně fungování takových firem, které generují více jak 40% svých tržeb ve vánoční sezóně, na toto připravovat. Kdo je připraven, není překvapen!
Pro rok 2024 máme spíše pozitivní očekávání. Chceme si držet tempo růstu průměrně kolem 20 až 30%. Více se soustředit na růst v zahraničí, protože se ukazuje, že jakmile doma dosáhneme určité velikosti v daném segmentu, další růst začíná být těžší a dražší. Také chceme ještě více myslet na brand, protože to je to jediné co máte a na co se můžete v těžkých chvílích spolehnout. Chceme i nadále dbát na ekonomické zdraví jednotlivých projektů a nechceme většinu zisku bezhlavě investovat do růstu za každou cenu.
Tomáš Fikar